Відповідно до статті 7 Закону України «Про освіту» мовою освітнього процесу в усіх закладах освіти є державна мова.
Держава гарантує кожному громадянину України право на здобуття формальної освіти всіх рівнів (дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої), а також позашкільної та післядипломної освіти державною мовою в державних і комунальних закладах освіти.
Заклади освіти забезпечують обов’язкове вивчення державної мови, зокрема заклади професійної, фахової передвищої та вищої освіти, в обсязі, що дає змогу провадити професійну діяльність у вибраній галузі з використанням української мови.
Особам, які належать до корінних народів або національних меншин України, гарантується право на навчання, поруч із державною мовою, мовою відповідного корінного народу чи національної меншини — шляхом створення окремих класів або груп.
Наголошуємо: вимога щодо використання державної мови стосується не лише уроків, а й усього освітнього процесу. Це перерви, позакласні та позашкільні заходи, виховна робота, спілкування між учнями/студентами, педагогами та іншими працівниками закладу — у класах, коридорах, їдальнях, спортивних залах, на подвір’ї тощо. Усі ці види діяльності відбуваються на території закладу освіти, тож мають здійснюватися державною мовою.
Сьогодні освіта — це фундамент формування особистості й зміцнення статусу української мови як державної.
Варто посилювати мовну складову у професійному розвитку педагогів, зокрема шляхом проведення додаткових тренінгів і практичних курсів з питань мовного виховання учнів.
У рамках освітнього процесу, зокрема на уроках української мови та літератури, історії, захисту України, а також під час позакласних заходів надавати інформацію про значення державної мови для української державності та національної безпеки, про продовження лінгвоциду української мови на тимчасово окупованих територіях та цілеспрямоване просування російської мови державою-агресором з метою послаблення єдності українського народу.
З огляду на результати дослідження Служба рекомендує надавати всебічну підтримку педагогам у регіонах, де українськомовне середовище потребує розвитку, розширювати українськомовне позаурочне середовище в школах, створювати мовні клуби та розмовні ініціативи, розвивати якісний українськомовний медіаконтент і онлайн-платформи для вдосконалення мовних навичок.
Таким чином, питання функціонування державної мови має залишатися
одним із найбільш пріоритетних напрямів державної освітньої політики.
Принципове значення для майбутнього української мови мають не лише
формальні вимоги законодавства, а й глибока національна свідомість, мовна
стійкість і гідність усіх учасників освітнього процесу
Нагадуємо також, що Державна служба якості освіти з 2023 року проводить моніторинг щодо забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти. Це дослідження має важливе значення для забезпечення ЯКОСТІ та ДОСТУПНОСТІ освіти в сучасних умовах. Результати моніторингу щодо забезпечення функціонування державної мови в освітньому процесі у закладах загальної середньої освіти
https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2025/10/iii-czykl.pdf
Плекаймо українську мову, розвиваймо освіту, виховуймо свідомих громадян!