Найчастіше стикаються з проблемою, коли при розрахунку на касі в магазині дізнаються, що ціна товару в чеку не збігається із цінником.
Це є порушенням Закону України «Про захист прав споживачів» № 1023-XII.
Відповідно до статті 15 цього закону, до моменту покупки продавець зобов’язаний надати необхідну, доступну, достовірну інформацію про товар. Вона має містити, серед інших відомостей, дані про ціну, умови та правила придбання продукції.
Продавець повинен обов’язково зазначати ціну кожної одиниці такої продукції або однієї її категорії. Написи мають бути чіткими та простими для розуміння. Ціна товару повинна включати в себе всі податки та неподаткові обов’язкові платежі, які відповідно до законодавства сплачуються споживачем під час купівлі.
Насамперед необхідно звернутися до адміністрації магазину з вимогою повернути різницю між заявленою та фактичною ціною товару.
Як відомо, захист прав споживачів та реалізацію державної політики в сфері держконтролю за додержанням відповідного законодавства здійснює Держпродспоживслужба.
Тож, коли продавець відмовляється виконати вашу законну вимогу як споживача, ви маєте право звертатися до Держпродспоживслужби або її територіальних органів (підрозділи є в усіх регіонах України, контакти на: https://dpss.gov.ua/pres-centr/kontakti );
еmail: [email protected] ;
цілодобова гаряча лінія (050) 230 04 28 або (044) 364 77 80.
Згідно з пунктом 1 постанови КМУ від 13.03.2022 № 303 припинено проведення планових та позапланових заходів держнагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану.
Водночас відповідно до пункту 2 цієї постанови, за наявності загрози, що має негативний вплив, зокрема, на права, законні інтереси людини, а також для виконання міжнародних зобов’язань України, протягом дії воєнного стану дозволено здійснювати позапланові заходи держнагляду (контролю) на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах, з питань додержання законодавства про захист прав споживачів – за рішенням Мінекономіки.
Згідно зі статтею 22 закону № 1023 захист прав споживачів здійснюється також судом. При задоволенні вимог споживача суд одночасно вирішує питання щодо відшкодування моральної (немайнової) шкоди. Споживачі звільняються від сплати судового збору за позовами, що пов'язані з порушенням їхніх прав.
У частині третій статті 8 закону № 1023 закріплено право споживача самостійно обирати, до кого висувати вимоги, - до продавця за місцем купівлі товару, виробника або підприємства, що задовольняє ці вимоги за місцезнаходженням споживача.
З позиції Верховного Суду (постанова від 25.01.2019 у справі № 572/2528/18) споживачі можуть звернутися до суду за місцем свого проживання, або за місцем знаходження відповідача, або за місцем заподіяння шкоди, або за місцем виконання договору. Право вибору в цьому випадку належить виключно споживачеві.
Жоден із цих судів не вправі відмовити у прийнятті позовної заяви або переслати її до іншого суду з мотивів непідсудності.
У разі порушення прав, ви можете звернутися до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини:
- за адресою: вул. Інститутська, 21/8, м. Київ, 01008;
- на електронну пошту: [email protected];
- на гарячу лінію: 0800501720;
- за тел. 044-299-74-08.
Не забудьте підписатись на наш телеграм-канал. Там ще більше оперативної інформації!