Блоги

Усі поширені міфи про інституційний аудит - як про "страшну перевірку" чи "спосіб покарання" - виявилися безпідставними

У Комишанському ліцеї Комишанської сільської ради Охтирського району Сумської області пройшов інституційний аудит. Своїми враженнями ділитися директорка школи Мананнікова Ольга Сергіївна

З метою підвищення рівня освітніх послуг забезпечення прозорості управлінських процесів і створення сучасного освітнього середовища Комишанський ліцей вирішив пройти процедуру інституційного аудиту. Колектив прагнув отримати об’єктивну зовнішню оцінку своєї діяльності, побачити напрямки вдосконалення й переконатися, що рухається у правильному напрямку. Від аудиту очікували, насамперед, професійних рекомендацій, нових ідей і підтвердження сильних сторін роботи ліцею.

Побудова внутрішньої системи забезпечення освіти-складна та змістовна робота, тому до неї необхідно залучати всіх учасників освітнього процесу.

Розробка внутрішньої системи забезпечення якості освіти (ВСЗЯО) відбувалася у кілька етапів:

1. Створено робочу групу з адміністрації, педагогів і представників батьківської громадськості.

2. Проведено аналіз потреб і визначено головні напрями вдосконалення освітньої діяльності.

3. Здійснено опитування  вчителів,  учнів і батьків щодо безпечного освітнього середовища закладу, системи оцінювання результатів навчання учнів, пелагічної діяльності педагогічних працівників, управлінських процесів закладу освіти.

4. На основі результатів підготовлено Положення про ВСЗЯО, затверджено критерії внутрішнього моніторингу, розроблено плани підвищення кваліфікації вчителів.

5. Проведено самооцінювання із застосуванням інструменту EvaluEd, що дозволило виявити сильні сторони ліцею та визначити зони для розвитку.

Посібник «Абетка для директора» став для адміністрації ліцею надійним помічником у впорядкуванні внутрішніх процесів. Завдяки йому вдалося систематизувати управлінські документи, чітко визначити напрямки стратегічного розвитку школи та створити зрозумілу структуру роботи над якістю освіти.

Найскладнішим  виявилося змінити ставлення педагогів до поняття аудиту - від сприйняття його як перевірки, до розуміння його як можливості розвитку. Для цього в ліцеї проводилися обговорення, педагогічні ради та семінари, під час яких акцентувалося, що мета аудиту — допомогти, а не покарати. Це сприяло відкритості, довірі та спільному прагненню до вдосконалення.

    Завдяки  ВСЗЯО Комишанський ліцей отримав відчутні результати:

-оновлено внутрішню систему моніторингу якості освіти;

-створено базу для регулярного аналізу результатів навчання;

-підвищено рівень педагогічної взаємодії між учителями;

-покращено комунікацію між адміністрацією, учнями та батьками;

-запроваджено практику обговорення результатів самооцінювання на засіданнях педагогічної ради.

Ознайомлення з вимогами та критеріями інституційного аудиту дало змогу всьому колективу зрозуміти єдині стандарти якості освіти. Це допомогло планувати діяльність більш системно, визначати пріоритети та оцінювати результати не інтуїтивно, а на основі чітких показників.

Інституційний аудит — це порівняно нове поняття для української системи освіти. Саме тому навколо нього часто виникають різноманітні міфи, припущення та побоювання. Ще до початку проведення аудиту в ліцеї неодноразово чули твердження про те, що цей процес є своєрідною перевіркою, метою якої є пошук недоліків у роботі закладу, виявлення помилок педагогів або недосконалостей у навчальному процесі. Дехто навіть вважав, що інституційний аудит може призвести до  негативних наслідків.

Однак реальний досвід показав зовсім інше. Під час проходження інституційного аудиту стало очевидно, що його основна мета полягає не у покаранні чи контролі, а у підтримці та розвитку освітнього закладу. Екперти- професійні  партнери, зацікавлені у покращенні якості освіти. Вони детально вивчали освітнє середовище, спілкувалися з адміністрацією, учителями, учнями та батьками, з повагою ставилися до кожного учасника освітнього процесу.

Особливе враження справило те, що під час аудиту враховувалася думка всіх сторін. Здобувачі освіти  мали змогу висловити свої оцінки навчального процесу, атмосферу в ліцеї, рівень підтримки з боку вчителів. Це створило відчуття відкритості, взаємоповаги та спільної відповідальності за розвиток навчального закладу.

У результаті проходження інституційного аудиту стало зрозуміло, що цей процес спрямований на самооцінку та вдосконалення діяльності ліцею, а не на пошук недоліків. Аудитори допомогли побачити сильні сторони закладу освіти, окреслити напрямки для подальшого розвитку, надали професійні рекомендації щодо підвищення якості освітнього процесу.

Таким чином, усі поширені міфи про інституційний аудит — як про «страшну перевірку» чи «спосіб покарання» — виявилися безпідставними. Навпаки, цей процес став важливим етапом у житті, стимулом до змін і вдосконалення. Власний досвід проходження інституційного аудиту показав, що це не перевірка в традиційному розумінні, а партнерський, аналітичний і конструктивний процес. Його головна мета — сприяти підвищенню якості освіти, розвитку потенціалу ліцею та створенню умов для успішного навчання й виховання дітей. Таким чином співпрацює принцип «Рівний – рівному».

Після проходження інституційного аудиту в Комишанському ліцеї помітно відбулися зміни. В оновленій бібліотеці створено зону для індивідуального навчання та відпочинку учнів.

Для учнів початкових класів зроблена підлога для відпочинку під час перерв.

Учнівське самоврядування започаткувало роботу екологічних проектів: «Еколіс» (вирощування хвойних дерев);«Сміття – руйнує життя» (сортування сміття).   

Розпочато співпрацю з місцевими підприємцями для підтримки шкільних проєктів.

Ці зміни не лише покращили освітній процес, а й підвищили активність та відповідальність учнівської громади.

Експерти, які працювали в ліцеї, відзначили відкритість колективу до співпраці та готовність до змін. Вони надавали слушні рекомендації, допомагали розібратися у складних питаннях, ділилися кращими практиками з інших закладів. Їхні поради стали орієнтиром для подальшого вдосконалення освітнього процесу та управлінської діяльності.

Участь Комишанського ліцею в інституційному аудиті стала потужним поштовхом до розвитку. Цей процес не лише допоміг глибше усвідомити власні досягнення та проблеми, а й надихнув колектив на зміни. Ліцей утвердився у думці, що якість освіти — це не разова дія, а постійний процес самовдосконалення, партнерства та спільної відповідальності. Отже, інституційний аудит став для ліцею не перевіркою, а справжнім етапом професійного зростання.

view counter
view counter

Цитата

view counter
Загружаем курсы валют от minfin.com.ua

Вы можете отметить интересные вам фрагменты текста, которые будут доступны по уникальной ссылке в адресной строке браузера.