Блоги

Основні очікування від процесу аудиту були пов'язані з бажанням отримати практичні рекомендації стосовно того, як покращити робо

Про досвід проходження інституційного аудиту закладу загальної середньої освіти розповідає директорка Ліцею №5 імені Р.К. Рапія Охтирської міської ради Сумської області ОЛЬГА СОТНІКОВА.

 

Для ефективного управління та ухвалення обгрунтованих рішень керівнику необхідно володіти вичерпною інформацією про стан справ у підпорядкованому йому освітньому закладі. Таку інформацію він має змогу отримати за результатами незалежного інституційного аудиту – нової для України процедури вивчення діяльності школи.

Рішення педагогічного колективу пройти процедуру інституційного аудиту було прийняте з метою отримати об'єктивну та повну інформацію про Ліцей, що в майбутньому дасть змогу глибше вивчити й оцінити всі аспекти освітньої діяльності й цілеспрямовано працювати над вирішенням питань, що виникають у процесі роботи. Ми розраховували, що висновки аудиту дадуть змогу краще зрозуміти реальні потреби закладу а відповідно допоможуть більш грунтовно й раціонально підходити до питання закупівель обладнання й матеріалів для закладу.

Основні очікування від процесу аудиту були пов'язані з бажанням отримати практичні рекомендації стосовно того, як покращити роботу Ліцею, отримати поштовх до розвитку, підвищити довіру, демонструючи прозорість своєї роботи.

Ми усвідомлювали, що адже це дозволить нам означити не лише наші сильні сторони, але й зони ризику, щоб на основі отриманих рекомендацій сформувати якісну Стратегію розвитку Ліцею на наступні роки та забезпечити сталий розвиток. Ми хочемо стати кращими для наших учнів.

Над розробкою дієвої та ефективної внутрішньої системи забезпечення якості освіти Ліцей працював шляхом створення систематичного, циклічного процесу, де кожен компонент (освітнє середовище, педагоги, управління, учні) постійно оцінюється, аналізується та вдосконалюється. У процесі роботи адміністрацією були зроблені наступні кроки:

-         Створення Положення про ВСЗЯО: Чітке визначення мети, принципів, структури, компонентів, критеріїв і процедур оцінювання якості.

-         Формування робочих груп: Призначення відповідальних осіб (адміністрація, педагогічні працівники, представники учнівського та батьківського самоврядування) за реалізацію системи.

-         Розробка програм моніторингу та самооцінювання: Створення інструментів для збору даних.

-         Аналіз, прийняття рішень та корекція.

У процесі визначення сильних та слабких сторін Ліцею за результатами самооцінювання та  усвідомленні, над чим слід працювати першочергово, дієву допомогу надала «Абетка директора». Адже це своєрідний путівник для директорів, як вибудувати Нову українську школу у своєму закладі освіти, що базується на вимогах інституційного аудиту оцінювання якості освітньої діяльності.

Оскільки під час аудиту проводиться зовнішнє оцінювання діяльності школи, що базується на ґрунтовному вивченні освітніх та управлінських процесів, то найскладнішим був перший (організаційний) етап, адже з таким моніторингом діяльності наш колектив зіткнувся вперше. Отже, спочатку було проведено внутрішнє оцінювання разом з усіма сторонами: педагогами, учнями та батьками. У ліцеї була створена робоча група з внутрішнього оцінювання якості освіти. Її створили наказом директора та відповідним положенням, у якому було вказано, коли й за якими критеріями буде проводитись оцінювання, а також – хто буде аналізувати отримані дані та робити висновки. Правильний розподіл обов'язків, організована робота колективу та чітке розуміння поставлених цілей допомогли не тільки подолати труднощі, а й згуртувати колектив, поставити собі оцінку, визначити сильні і слабкі сторони нашої роботи.

Розробка ВСЗЯО є вимогою Закону України «Про освіту» і включає створення чіткої, прозорої та функціональної системи, яка охоплює всі сфери діяльності ліцею. Розбудова внутрішньої системи забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти – це постійний процес, за допомогою якого відбувається вдосконалення освітньої діяльності, підтримується дієвість закладу, забезпечується відповідність змінам у освітній сфері, створюються нові можливості тощо.

Запуск функціонування ВСЗЯО у нашому Ліцеї дозволив здійснити глибоку та ефективну самооцінку ефективності діяльності із забезпечення якості освіти закладу, провести незалежний та об`єктивний моніторинг якості професійної діяльності педагогічних працівників, визначити ефективність управлінської діяльності керівника, визначитись з рівнем  необхідних  ресурсів  для  організації  освітнього  процесу та  загалом визначити закладу свій рівень освітньої діяльності.

Крім того запуск функціонування у Ліцеї внутрішньої системи забезпечення якості освіти допоміг у забезпеченні ефективності освітніх та управлінських процесів, які  впливають на якість результатів навчання учнів, забезпечують формування їхніх ключових компетентностей, а також сприяють усебічному розвитку особистості учнів. Функціонування такої системи в закладі освіти дозволило підвищити якість освітніх послуг, довіру до результатів навчання, дало поштовх до постійного прагнення вдосконалювати освітнє середовище, систему оцінювання учнів, педагогічну діяльність та управлінські процеси.

Самооцінювання є важливою складовою внутрішньої системи забезпечення якості освіти, допомагаючи керівництву оперативно реагувати на виклики та визначати напрями розвитку. Єдність вимог, критеріїв та індикаторів, що використовуються у процесі самооцінювання відіграє ключову роль. Адже це допомагає зосередитись на чіткому визначенні компонентів та напрямків своєї діяльності, визначитись у процесі впровадження інструментів моніторингу та самооцінювання, провести глибокий аналіз, за результатами висновків прийняти правильні рішення щодо корекції роботи та виправлення помилок.

Перед проходженням аудиту адміністрація та колектив мали певні страхи, сформовані під впливом «народних міфів», наприклад: «Якщо рівень оцінювання низький, Ліцей закриють або директора звільнять». У процесі підготовки та проходженні аудиту «страшилки» не підтвердились. Високий професійний рівень команди експертів,  постійно присутня  атмосфера партнерства та комфорту,  можливість поділитись власним досвідом  та навчитись чогось нового, отримати корисну інформацію – все це сприяло створенню комфортних умов швидше співпраці, ніж перевірки.

 

Експерти, які працювали у нашому ліцеї під час інституційного аудиту продемонстрували себе висококваліфікованими фахівцями та надійними партнерами, допомогли зламати стереотипи й усвідомити, що інституційний аудит – це не пошуки «що не так» у закладі освіти, а потужний інструмент для підвищення якості освіти та якості освітньої діяльності, що не варто боятись помилок, а потрібно  бути готовими працювати й виправляти їх, що аудит  покликаний насамперед визначити позитивні сторони в роботі закладу освіти  та надати рекомендації щодо тих аспектів, що потребують покращення.

view counter
view counter

Цитата

view counter
Загружаем курсы валют от minfin.com.ua

Вы можете отметить интересные вам фрагменты текста, которые будут доступны по уникальной ссылке в адресной строке браузера.